نیک صالحی

Just another WordPress.com weblog

«پرلز» چيست‌؟

سواد خواندن يكي‌ از تواناييهاي بسیار مهمی‌ است‌ كه‌ دانش‌آموزان‌ در سالهاي‌ نخستین دبستان‌ كسب‌ مي‌كنند. اين‌ توانايي‌ در رشد عقلاني‌ و اجتماعي‌ و عاطفي‌ هر كودك‌ نقش‌ مؤثر دارد و اساس‌ يادگيري‌ آنان را در ديگر موضوعها را فراهم‌ مي‌سازد.

  پژوهش بين‌المللي‌ «پيشرفت‌ سواد خواندن»‌ برنامه ای‌ ابتكاري‌ براي‌ ارزيابي‌ توانايي‌ خواندن‌ كودكان‌ در پايه‌ چهارم‌ ابتدايي‌ است‌ كه‌ 40‌ كشور از سراسر جهان‌ در آن‌ شركت‌ دارند. دوره هاي‌ اين‌ پژوهش‌ به‌ فاصله‌‌ هر 5 سال‌ يك بار مورد سنجش‌ و اندازه‌گيري‌ قرار مي‌گيرد.
   «پرلز 2006» بخشي‌ از چرخه‌‌ پنجساله‌‌ ارزيابيهايي‌ است‌ كه‌ فرايند پيشرفت‌ سواد خواندن‌ در كودكان‌ را – همراه‌ با سياستها و كاربندي‌هاي‌ مربوط‌ به‌ «سواد خواندن» در نظامهاي‌ آموزشي‌ – اندازه‌گيري‌ مي‌كند.
كشورهايي‌ كه‌ در مطالعه‌ پرلز 2001 شركت‌ كرده‌اند مي‌توانند دگرگونیهای‌ ايجاد شده‌ در ميزان‌ پيشرفت‌ سواد خواندن‌ را در پژوهش‌ جديد بررسي‌ و مقايسه‌ کنند. توانايي‌ و مهارت‌ خواندن‌ به كودكان امکان می دهد كه‌ بتوانند در جامعه‌ خويش‌ به‌ طور فعال‌ و آگاهانه‌ مشاركت‌ داشته‌ باشند.

 تعريف‌ سواد خواندن‌ بر اساس‌ پرلز چنين‌ است‌: «توانايي‌ ساخت‌ معنا و درك‌ مطلب‌ و استفاده‌ و كاربرد شكلهاي‌ متفاوت‌ زبان‌ نوشتاري‌ مورد نياز در جامعه‌ و ارزشمند براي‌ فرد». در اين‌ پژوهش، سواد خواندن‌ از سه‌ جنبه‌ مطالعه‌ می شود:
1. فرايند درك‌ مطلب‌
2. هدفهاي‌ خواندن‌
3. رفتارها و نگرشهاي‌ خواندن

  جنبه‌هاي‌ مربوط‌ به‌ فرايند درك‌ مطلب‌ و هدفهاي‌ خواندن‌، از راه‌ پرسش‌ و پاسخ هاي‌ مربوط‌ به‌ متنهاي‌ دفترچه‌هاي‌ آزمون‌؛ و جنبه‌ رفتارها و نگرشهاي‌ خواندن‌، با‌ پرسشنامه‌هاي‌ پنجگانه‌ (معلم‌، دانش‌آموز، اوليا، مدرسه‌، چگونگي‌ سوادآموزي‌)؛ مطالعه‌ و ارزشيابي‌ مي شود.
  کشور ما نیز در این پژوهش شرکت دارد. همه كشورها مي‌توانند اطلاعات‌ و يافته‌هاي‌شان درباره‌‌ دگرگونی ايجاد شده‌ در روشهاي‌ تدريس‌ و چگونگي‌ تأثير آنها در «عملكرد خواندن» دانش‌آموزان‌ را مشاهده‌ كنند. در اين‌ مطالعه‌، كشورهاي‌ جديد مي‌توانند داده‌هايي‌ را براي‌ تشخيص ‌«خط‌ پايه» از نظر سطح‌ خواندن‌ دانش‌آموزان‌ خود – در مقايسه‌ با ساير كشورها – گردآوري‌ كنند.
  پژوهش بين‌المللي‌ پيشرفت‌ سواد خواندن‌ (پرلز) روند داده‌ها را در سطح‌ بين‌المللي‌ بر اساس‌ این  محورها مقايسه‌ مي کند:
1. مقايسه‌‌ عملكرد كشورها از نظر پيشرفت‌ سواد خواندن،‌ در پايه‌‌ چهارم‌ ابتدايي‌

2. مقايسه‌ صلاحيتها و تواناييهاي‌ دانش‌آموزان‌ درباره اهداف‌ و معيارهاي‌ آموزش‌ خواندن‌

3.  مقايسه‌ تأثير عواملِ محيطي‌ و فرهنگي‌ و خانوادگي‌ و چگونگي‌ آموزش‌ والدين‌ به‌ كودكان‌ در زمينه‌‌ سواد خواندن‌

4.   مقايسه‌‌ عوامل‌ مربوط‌ به‌ سازماندهي‌، زمانبندي‌ درسي‌، مواد آموزشي‌، فرايند «يادگيري‌ خواندن‌» در مدارس‌

5.  مقايسه‌ نظام‌ برنامه‌ريزي‌ درسي‌ و رويكردهاي‌ تدريس‌ در آموزش‌ خواندن‌
مديريت‌ طرح‌ پرلز 2006:
  مديريت‌ مطالعه‌ پرلز در هر يك‌ از كشورها بر عهده ‌ مركز بين‌المللي‌ مطالعه‌ واقع‌ در «بوستون‌ كالج»‌ امريكا؛ و دبيرخانه‌ واقع‌ در هلند كه‌ مطالعه‌ تيمز را نيز سازماندهي‌ و هدايت‌ مي‌كند.

برای آگاهی بیشتر، می توانید به این سایت مراجعه کنید:      http://pirls.bc.edu
  پست الکترونیکی:
                                                 depatment@IEA.nl

No comments yet»

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس گوگل

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: