نیک صالحی

Just another WordPress.com weblog

راهزنان اینترنتی

در سالهای اخیر، راهزنان اینترنتی میلیونها – بلکه میلیاردها – دلار از مردم اخاذی و کلاهبرداری کرده اند! آنان اغلب مطالب خود را با ظاهری زیبا و جذاب به شما نشان می دهند و، بعد از جلب اعتمادتان، براحتی جیب شما را خالی می کنند. می خواهید بدانید چطور؟ پس مطلب ما یا همان حاصل پژوهش پژوهشگران دانشگاه «هاروارد» را بخوانید.

 پژوهشگران در دانشگاه هاروارد پژوهشی با عنوان «بررسي شيوه كاربران متقلب اينترنتي، براي دستيابي به اطلاعات خصوصي ديگر كاربران» را انجام داده اند. آنان به این نکته جالب پی برده اند که كاربران فريب آن دسته از پايگاههاي اينترنتي را مي خورند كه براي تبليغ خود از تصاوير متحرك خرسها استفاده مي‌كنند.

 در سالهاي اخير، راهزنان رایانه ای برای دستيابي به اطلاعات شخصي كاربران (مانند شماره حساب بانكي، رمز پست الكترونيكي،…)، با ارسال پيامهاي الكترونيكي موجه از سوي بانكها، از آنان دعوت مي‌كنند تا از فلان پايگاه اينترنتي بازديد كنند. حال ببینید که در اصل چه اتفاقی می افتد.

 در جريان اين بازديد، از كاربر خواسته مي‌شود تا اطلاعات خود را در اختيار مسئولان پايگاه (كه خود را نماينده بانك يا نهاد رسمي ديگري معرفي مي‌كند) قرار دهد. به اين ترتيب، افراد به دست خود همه اطلاعات محرمانه خويش را به راهزنان اينترنتي عرضه مي‌كنند.

   «راچنا دايميجا» و همكارانش در دانشگاه هاروارد به شماري از داوطلبان نمونه‌هايي از ‪۲۰ پايگاه اينترنتي را عرضه كردند. در ميان اين پايگاهها، برخي پايگاههاي اصيل و واقعي و برخي تقلبي و غير واقعي بودند. در روند اين آزمايش، مشاهده شد كه اغلب داوطلبان به سمت پايگاههايي جلب مي‌شوند كه براي تبليغ خود از تصاوير متحرك خرسها استفاده مي‌كنند.

  در اين آزمايش، محققان شاهد آن بودند كه داوطلبان چنان از ديدن تصاوير خرسها به وجد مي‌آيند كه اغلب آنان اين تصاوير را روي رایانه هایشان نصب مي‌کنند تا در مواقع مختلف آنها را تماشا كنند. برخي از اين تصويرهای متحرك آن چنان استادانه طراحي شده اند كه حتي كاربران بسیار زیرک را نيز فريب مي‌دهد و آنان را به دام راهزنان رایانه ای  مي‌اندازد.

  در اين آزمايش، پژوهشگران از داوطلبان پرسیدند كه مشخص کنند كدام يك از پايگاهها تقلبي اند. جالب است بدانید که بيش از ۴۰% داوطلبان نتوانستند از عهده تشخيص اين پايگاهها برآيند.

 با این همه، نكته نگران‌كننده تر آنكه پايگاههاي اصيلي كه راهزنان رایانه ای طراحي کرده بودند بيش از۹۰% داوطلبان را فريب داد و آنان را ترغيب كرد كه به بازديد از پايگاه بپردازند و به پرسشهاي آن پاسخ دهند. اين پرسشها به گونه‌اي طراحي شده‌ اند كه پاسخ‌دهندگان را – بدون آنكه توجه داشته باشند – به افشاي اسرارشان وادار مي‌كند.

  يكي ديگر از نكاتي كه محققان هاروارد در بررسي اخير خود به آن پي بردند آن بود كه نه تنها كاربران به پيامهاي هشداردهنده اي كه روي صفحه تصوير رایانه ظاهر مي‌شود توجه نمي‌كنند، پيامهاي هشداردهنده اي هم كه  عرضه کنندگان خدمات رایانه ای وابسته به شركتهاي مختلف و رقيب عرضه مي‌ کنندد استاندارد واحدي ندارند؛ در نتيجه، در اغلب موارد، كاربرانی كه با موقعيت اين پيامها روي صفحه يا محتواي آنها آشنا نيستند بيتوجه از كنارشان عبور مي‌كنند.

دکتر دايميجا یافته های پژوهش خود و همكارانش را در همایش «نحوه تعامل با رایانه» (که در اردیبهشت 1385 در شهر مونترال کانادا برگزار مي‌شود) مطرح خواهد كرد.

Advertisements

No comments yet»

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس گوگل

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: