نیک صالحی

Just another WordPress.com weblog

انتقاد

افراد موفق بر این باورند که راز موفقیتشان این است که به خود فرصت دادند تا شکست بخورند. اگر زندگی تاجران موفق را بررسی کنیم، خواهیم دید که در راه رسیدن به اهدافشان چطور بارها و بارها شکست خورده اند تا اینکه به موفقیت دست یافته اند.

افراد موفق، علاوه بر درس گرفتن از شکست، می دانند که چطور از انتقادهای دیگران – چه سازنده باشد و چه نباشد – بهترین استفاده را ببرند. آنان با استفاده از انتقادهای دیگران تشکیلاتشان را راه اندازی می کنند.

  یکی دیگر از عوامل مهم در موفقیت ظرفیت برخورد با انتقادها و پیشرفت کردن به واسطه آن است.

ما شما را با انواع انتقاد آشنا می کنیم:

انتقاد سازنده و انتقاد مخرب:

 بیشتر افراد تصوری منفی از کلمه «انتقاد» دارند و فکر می کنند که همه انتقادها مخرب است؛ زیرا در کودکی به عللی نامشخص مورد انتقاد دیگران قرار گرفته اند و خاطرات آن از کودکی تا بزرگسالی به همراهشان بوده است. هدف انتقاد مخرب خراب کردن و آسیب زدن به اعتماد به نفس افراد و بازداشتنشان از کارها و لطمه زدن به شخصیتشان است. هدف از انتقاد سازنده رشد و بالندگی، اصلاح رفتار و روش، ایجاد اعتماد به نفس در افراد، پیدا کردن تجربه های جدید، است.

انتقاد مخرب: 
  
یکی از نمونه های انتقاد مخرب این است که رئیستان به شما بگوید: «چطور توانستی چنین اشتباه احمقانه ای را انجام دهی؟!! آن موقع به چی فکر می کردی؟ اصلاً من نمی دانم چرا تو را استخدام کردم». البته چنین رئیسی فکر می کند که با این طرز حرف زدن کارمندش را تحریک خواهد کرد تا بهتر کار کند؛ اما کارمند از چنین رئیسی متنفر می شود و کار را ترک خواهد کرد. به این سبب که انتقادش خیلی کلی و منفی بوده و به کارمند نفهمانده است که چطور فعالیت و کارکردش را اصلاح کند، و فقط او را محکوم کرده است.

   انتقاد مخرب به هیچ وجه سودمند نیست. ممکن است به شما بفهماند که اشتباهی مرتکب شده اید، اما تا زمانی که هیچ علاج و راه چاره ای جلوی رویتان نگذارد، تأثیری منفی و مخرب خواهد داشت. /

  روش برخورد: تنها راه و بهترین راه برخورد با چنین انتقادهایی این است که آنها را نادیده بگیرید و به مسائل مثبت تری فکر کنید.

انتقاد سازنده:/
مثال قبلی از انتقاد مخرب را در نظر بگیرید. به جای گفتن کلمات پیشین، رئیسی دانا و کارکشته می تواند بگوید: «از گزارش شما ممنونم. می دانم تلاش زیادی برای تهیه آن کرده اید، اما داشتم فکر می کردم که اگر کمی آن را خلاصه تر و چند نمودار هم به آن اضافه می کردید، بهتر می شد. اگر بتوانی این تغییرها را در آن بدهی و باز به من نشان دهی،  متشکر خواهم شد».

چرا چنین انتقادی خوب است و چرا شما باید با رفتاری مثبت با این نوع انتقاد برخورد کنید؟ این انتقاد انتقادی سازنده است؛ چون راههای اصلاح را پیش رویتان می گذارد. همچنین، خوشحال خواهید بود؛ چون از جنبه های خوب کارتان نیز قدردانی شده است.

راههای برخورد:  شما متوجه خواهید شد که انتقادی سازنده است؛ پس سعی می کنید که منظور انتقاد کننده را بفهمید و درباره راههای اصلاح کارتان پرسشهای لازم را بپرسید و از فرد برای انتقاد سازنده اش تشکر و قدردانی کنید.

از انتقاد منفی به مثبت…
     تصور کنید که انتقاد نوع اول (نوع منفی) را دریافت کرده اید. چطور می توانید آن را به چیزی مثبت تبدیل کنید؟

   ابتدا باید اطمینان یابید که منظور را فهمیده اید. کار خود را توجیه نکنید؛ چون ممکن است که می توانستید کار خود را بهتر انجام دهید. حال، در مرحله بعد از انتقاد کننده بپرسید که چه چیزی را در کارتان اشتباه دیده است و بعد از او راههای اصلاح و درست کردن آن را سؤال کنید. اگر نتوانست پرسشتان را جواب دهد، انتقاد را نادیده بگیرید و فکر کنید که کارتان را خوب انجام داده اید؛ چون بعضی از افراد منفی باف اند.

Advertisements

No comments yet»

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس گوگل

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: