نیک صالحی

Just another WordPress.com weblog

روش‎هایی براى کاهش مصرف بنزين خودرو

1ـ بازديدهاى منظم و سرويس خودرو، عامل تاثيرگذار در مصرف سوخت است. ضمن اينکه فشار باد لاستيك‎ها (تاير) بايد حداقل هر ماه يک بار بررسي شود؛ زيرا در صورت فشار باد خيلى پايين مصرف سوخت بالا مى رود و بر اثر مقاومت بر حرکت ساييدگى آن نيز افزايش مي‎يابد و فرمان‎پذيرى خودرو اثر منفى مى گيرد.
2ـ بار اضافه درون صندوق بار به شدت بر مصرف سوخت و پايدارى خودرو اثر مي‎گذارد؛ بنابر اين, بايد از حمل بار اضافى در خودرو خوددارى کرد. حتى نصب باربند يا چوب اسکى به دليل اين که ضريب آيروديناميکى خودرو را کاهش مى دهد، مصرف سوخت را بالا مى برد. وسايل برقى، گرم کن شيشه عقب ، مه شکن ها، برف پاک کن و فن بخارى به مقدار زيادى الکتريسيته براى کار کردن نياز دارند و مصرف زياد، مصرف سوخت را نيز افزايش مى دهد.
3ـ اگر چه هواى تابستان گرم بوده و خنکى کولر در خودرو دلچسب است، اما  روشن کردن کولر تأثير زيادى در مصرف بالاى موتور دارد (تا 20%)؛ بنابر اين, در صورتى که هواى بيرون مناسب است، از دريچه هاى هوا بهره گيريد.
4ـ نبايد خودرو را در حالت توقف يا دور خيلى بالا گرم کرد. ضمن اين که تغيير دنده در جاده و ترافيک نيز در اين خصوص مؤثر است. بايد به محض اينکه شرايط ترافيک و جاده مطلوب بود، به دنده هاى بالاتر رفت. استفاده از دنده‎هاى پايين براى بالا بردن شتاب به شدت مصرف سوخت را بالا مى برد. همچنين, استفاده غيردرست از دنده بالا، مصرف سوخت و آلودگى را افزايش مي‎دهد و باعث ساييدگي و ترکيدن موتور مى شود.
5ـ مصرف سوخت در سرعت بالا به طور چشمگيري افزايش مى يابد. براي نمونه, وقتى از سرعت 90 به 120شتاب مى گيريد، مصرف سوخت حدود 30% افزايش پيدا مى کند. سرعت بايد تا جايى که امکان دارد, يکدست و از ترمزگيرى و شتاب‏گيرى‎هاى غيرضرورى اجتناب شود که هر دو مورد مصرف سوخت و آلودگى را بالا مى برند.
بنابر این, لازم است شيوه رانندگى يکنواختي با امکان مانورپذيرى مناسب به منظور جلوگيري از خطرهاي احتمالي و رعايت فاصله مناسب از خودروى جلو براي پرهيز از ترمزهاى شديد به کار گرفت. همچنين, شتاب‎گيرى به شدت دور موتور را بالا مى برد و به طور چشمگيري مصرف سوخت و آلودگى را افزايش مى دهد. شتاب‎گيرى بايد بتدريج صورت گيرد و از بيشترين حد آن گشتاور بالا نرود.
6ـ روشن کردن متناوب موتور نيز در شرايط استارت سرد, امکان کارکرد موتور در بهترين دماى کارى را از دست مى دهد. همچنين, مقدار مصرف سوخت را بالا مي‏برد (از 15% تا 30% در داخل شهر) و گازهاى سمى توليد مى کند.7ـ براى مصرف حداقل سوخت در جاده ها سرعت خودرو بايد 85 تا 100کيلومتر در ساعت باشد.
8ـ نکته اصلى در صرفه جويى، تغيير فرهنگ ترافيکى شهروندان، پرهيز از سفرهاى درون شهرى غيرضرورى و جايگزينى استفاده از اينترنت و نمابر به جاى رفت و آمد در سطح شهر است.
9ـ همچنين، شايد به جرئت بتوان گفت که استاندارد پايين خودروهاى داخلى يکى از مهمترين عوامل مصرف بالاى سوخت در ايران است؛ زيرا خودروى ايرانى بيش از استاندارد جهانى بنزين مصرف مى کند

Advertisements

No comments yet»

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس گوگل

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: