نیک صالحی

Just another WordPress.com weblog

همبازيها و شخصيت کودک

وجود رابطه اي صميمي و همبازي شدن با بزرگسالي مهربان براي ايجاد احساس اعتماد و ارزش و رفع نيازمنديها و پاسخ به پرسشها و حل مشکلات کودک الزامي است.

   کنش متقابل با کودکان ديگر نيز در اين فرايند نقشي عمده دارد. همسالان و همبازيها در شکل گيري شخصيت و رفتار اجتماعي و نظام ارزشي و نحوه نگرشهاي يکديگر دخالت دارند. کودکان با سرمشق دهي و سرمشق گيري درباره اعمال تقليد کردني، و با ارزشيابي فعاليتهاي يکديگر، و بازخوردي که به يکديگر مي دهند، در همديگر تأثير مي گذارند.

 کودکان بسياري از مهارتهاي اجتماعي را از راه کنش متقابل با يکديگر ياد مي گيرند. آنان مي آموزند که چگونه چيزي بدهند و چيزي بگيرند؛ در فعاليتهاي دسته جمعي شرکت کنند؛ از جنب و جوش و تماشاي ديگران لذت ببرند؛ احساسهای ديگران را درک کنند؛ تواناييهاي خود را ارزيابي کنند؛ اعتماد به نفس کسب کنند؛ بتدريج از خانواده مستقل و با جامعه سازگار شوند.

مراحل رشد و تکامل کودکان در انتخاب همبازي:
1. کودکان 6 تا 8 ماهه؛ بيشتر با محيط بازيشان سر و کار دارند تا اسباب بازي يا همبازي خود. در اين دوره، کودکان معمولاً به کودکان ديگر توجه نمي کنند.

2. کودکان9 تا 13 ماهه؛ بيشتر به اسباب بازي توجه دارند تا همبازي. از آنجا که کودکان در اين دوره به اسباب بازي خيلي اهميت مي دهند، به دعوا بر سر آنها با کودکان ديگر گرايش دارند.

3. کودکان بين 14 و 18 ماهگي؛ طرز تلقي خود از همبازيهايشان را تغيير مي دهند و چون نيازهاي مربوط به اسباب بازي تا حدود زيادي ارضا مي شود، مشاجره ها با ديگران نيز کاهش مي يابد.

4. کودکان 19 تا 25 ماهه؛ اسباب بازي و همبازيها برایشان اهميت بيشتري مي يابد و ارتباط اجتماعي آنها با هم بيشتر مي شود. کودکان، براي انطباق با وضع همبازيشان، رفتار خويش را تغيير مي دهند.

5.  کودکان دو تا سه ساله؛ دوست دارند که در نزديکي يکديگر بازي کنند و هر کدام با اسباب بازي ها و کارهاي خودشان مشغول باشند. در حقيقت، تمايل دارند که بتنهايي و در ميان جمع کودکان بازي کنند و به سهيم کردن ديگران در اسباب بازي هايشان تمايلي ندارند؛ چون هنوز مفاهيم قرض دادن و حس مالکيت در آنان بخوبي شکل نگرفته است. همچنین، مي ترسند که ديگران اسباب بازي هايشان را بشکنند و يا خراب کنند.

6. کودک 4 ساله؛ دلش مي خواهد با ديگران معاشرت کند، ولي هنوز آماده نيست تا مشکلاتي را که ميان او و همبازيش به وجود مي آيد حل کند. آنان به گفتگوهاي دور و درازي مي پردازند و نقشه هاي عجیبی مي کشند و اغلب ميانشان نزاع در مي گيرد؛ و در آخر کار خود را حق به جانب مي پندارند.

7.  از پنج و شش سالگي به بعد؛ مي تواند همبازي مناسبي براي خود پيدا کند. در ابتداي اين مرحله، کودک ستيزه جو و به هنگام بازي خودخواه است، اما نبايد اجازه داد که اين صفات جزء خلق و خوي هميشگي آنان بشود. با این همه، لازم است که کم کم راه و روش سلوک و سازش با بچه هاي ديگر را ياد بگيرند.

   برای آگاهی بیشتر، می توانید به کتاب «راهنماي انتخاب اسباب بازي»، تأليف «محمدرضا مطهري»، مراجعه کنید.

Advertisements

No comments yet»

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس گوگل

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: