نیک صالحی

Just another WordPress.com weblog

کارمندان خسته

اغلب مردم نداشتن انرژی و خستگی را به گردن عادت بد می اندازند که کار ساده ایست، اما در مواقعی که با وجود داشتن عادتهای صحیح و خوب باز هم خواب در پشت میز کار به سراغتان می آید، چه باید بکنید؟!! در واقع، رفتارهایی وجود دارند که به تصور ما بسیار خوبند، اما در اصل بیشتر سبب خستگی می شوند.

  اگر می خواهید، عادتهای خمیازه آور را بشناسید و با تغییر دادن آنها در روز سرحال و با نشاط باشید، مطلب ارسالی بیننده محترم، آقای آرش ملکی، از ماهان کرمان، را بخوانید:

1.  در روزهای تعطیل دیر بیدار می شوید!!
شما هر روز هفته در ساعت 6 صبح با زنگ ساعت خود بیدار می شوید و دل خود را به خواب تا ساعت 9 و 10 در روزهای پنجشنبه و جمعه خوش می کنید. مشکل اینجاست که این برنامه نتیجه عکس می دهد. شما با احساسی از سستی بیدار می شوید که گاه تا ساعتها ادامه می یابد.

این پدیده را «خواب بالقوه» یا «ساکن» می نامند. علت این پدیده این است که هنگامی که شما در ساعت خاصی بیدار می شوید، بدنتان خود بخود در هنگام نزدیک شدن به این زمان وارد مرحله خواب سبکتری می شود که شما می توانید سریعتر از آن خارج شوید. با بیشتر خوابیدن، در واقع، شما بدنتان را دوباره وارد مرحله خواب سنگین می کنید و بیدار شدن از آن برایتان مشکل است و – در نتیجه – بیشتر از آنکه هوشیار باشید کرخت خواهید بود.
  پس چه کنیم تا کمبود خواب خود را جبران کرده باشیم؟
 به جای 3 ساعت خواب مداوم، صبح روزهای تعطیل 30 دقیقه تا یک ساعت دیرتر بیدار شوید و در بعداز ظهر چرت کوتاهی بزنید (در حد 30 تا 45 دقیقه). به این ترتیب، هوشیارترید و شب هم در ساعت معمول می خوابید.

2. صبحانه مفصلی می خورید!!
  چرا این مهمترین وعده غذای روزانه موجب خواب آلودگی در ساعات میانی صبح می شود؟ دلیل آن زیاد خوردن یا انتخاب غذای نادرست است. نان زیاد (حدود 3 تا 4 تکه) همراه با پنیر و کره حدود 500 تا 600 کالری و چربی زیادی دارد.

  هنگامی که شما غذایی با کالری و چربی بالا میل می کنید، بخشی از خون (که به طور معمول تأمین کننده انرژی مغز و ماهیچه هاست) به سمت معده جریان پیدا می کند تا به عمل هضم غذا کمک کند.

   به جای چنین صبحانه ای، از 2عدد تخم مرغ آبپز و کمی نان برشته همراه با میوه استفاده کنید. این غذا با کالری کمتر، بسیار سیر کننده است و انرژی بدن را تا ساعتها تامین می کند.

3. غذای میان وعده مصرف نمی کنید!!
شاید به نظر برسد که این روش برای کم کردن وزن بسیار مناسب است، اما واقعیت این است که اگر شما بیش از 4 ساعت بدون غذا بمانید، قند خونتان کم می شود و انرژی شما را تحلیل می رود و سبب بدخلقی و گرسنگی زیاد خواهد شد.

  گنجاندن یک خوراکی کوچک حاوی پروتئین و کربوهیدرات و کمی چربی در میان وعده می تواند انرژی و قند خون و خلق خوش شما را همچنان پابرجا نگهدارد. چنین میان وعده ای بهتر است که شامل این موارد باشد:
4. هنگام ورزش و بعد از آن آب می نوشید!!
به این ترتیب، شما یک مرحله بسیار مهم را فراموش کرده اید، نوشیدن آب قبل از ورزش. اگر قبل از ورزش آب ننوشید، مانند آن است که به جای آنکه با باک پر از بنزین به سفر بروید تنها سه چهارم باک را پر کرده اید و نمی توانید در آن حد جلو بروید. وجود آب برای تنظیم دمای بدن و جریان خون بسیار حیاتی است.
شما تنها با از دست دادن مایعات معادل با 2% از وزن بدنتان خستگی می شود و نمی توانید بخوبی کارهای روزمره را انجام دهید. برای حفظ انرژی خود، یک تا دو ساعت قبل از ورزش حدود نیم لیتر آب یا نوشیدنیهای بدون کافئین بنوشید و 15 دقیقه قبل از ورزش نیزحدود 200 تا 250 میلی لیتر دیگر آب بنوشید و ورزش را آغاز کنید.

  5. از حرکات کششی بعد از ورزش خودداری می کنید!!
  این کار سبب می شود که شما فرصت بازگشت به حالت اولیه را از عضلات خود دریغ کنید. حرکتهای کششی بازگشت به حالت اولیه را تسریع می کند و جریان خون را بهبود می بخشد. شما انرژی بیشتری خواهید داشت و به درد عضلات دچار نمی شوید. با حرکات کششی، به مدت 5 دقیقه پس از ورزش، انرژی خود را در طول روز افزایش دهید.

Advertisements

No comments yet»

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس گوگل

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: