نیک صالحی

Just another WordPress.com weblog

کتابداران بخوانند

یافته های پژوهش خانم «نرجس ورع »، کارشناس ارشد علوم کتابداري و اطلاع رساني دانشگاه شيراز (که به بررسی راهکارهاي ارتقاء رضايت مراجعان کتابخانه ها پرداخته است-  نشان می دهد)، استفاده از سامانه های خبره راهکاري برای سرعت بخشي و در نهايت ارتقای رضايت مراجعان است.
  هدف نهايي كتابخانه ها در بستر جامعه اطلاعاتي همانا فراهم كردن وسايل دسترسي به هر نوع اطلاعات براي هر کس در هر زمان و مكان است. ارزيابي عملكرد يكي از وجوه مهم مديريت كتابخانه ها و مراكز اطلاع رساني شمرده مي شود. چنين كاري هم براي مديران كتابخانه و هم براي استفاده كنندگان از خدمات اهميت دارد.
  به عبارت ديگر، كتابخانه ها بايد به روشي استدلالي نشان دهند كه خدماتشان به شكلي موثر نيازهاي استفاده كنندگان را برطرف مي كند و همچنین ميزان منابع مالي تخصيص داده شده به آن كتابخانه با ميزان برطرف كردن نياز مراجعان و رضايتمندي آنها تناسب دارد.

 چند راهکار:
1. به جامعه استفاده کننده توجه کنید؛ اين امر بويژه براي کتابخانه هاي تخصصي و کتابخانه هاي بزرگ اهميت دارد.

2. خدمات متنوع داشته باشد؛ هر کتابخانه با توجه به قشر استفاده کنندگان و نيازهاي متنوع آنان بايد انواع خدمات مناسب را برنامه ريزي و عرضه کند. لازم است پا را از خدمات سنتي مانند امانت کتاب و يا خدمات مرجع فراتر گذارد و خدمات تخصصي تري مانند مصاحبه مرجع، خدمات آگاهي رساني جاري، خدمات اشاعه گزينشي اطلاعات، خدمات تحويل مدرک، خدمات الکترونيکي راه دور ( از طريق شبکه رايانه)، عرضه کند.

3. به کيفيت خدمات اهمیت دهید؛ بدون ترديد عاملي که بيش از عوامل ديگر مي تواند به موفقيت خدمات کتابخانه کمک کند توجه به کيفيت خدمات است.

4. به نوع ارتباط کتابداران با مراجعان دقت کنید؛ شيوه ارتباط و نوع برخورد کتابداران با جامعه استفاده کننده از کتابخانه تأثير مهمي بر سطح و کيفيت خدمات دارد. در صورت برخورد نامطلوب با استفاده کنندگان، استقبال از خدمات کتابخانه و ارج نهادن به تلاشهاي کتابداران بشدت کمتر خواهد شد. مراجعان حضوري يا غير حضوري بايد احساس کنند که کتابداراني با آمادگي کامل و روي باز در خدمت آنان اند.

5. منابع اطلاعاتي را افزایش دهید؛ با افزايش تنوع در منابع اطلاعاتي و از جمله منابع ديداري- شنيداري و منابع الکترونيکي و منابع چند رسانه اي و نيز افزايش تنوع در ابزارهاي اطلاعاتي مانند منابع الکترونيکي روي لوحهاي فشرده و يا شبکه اينترنت، لازم است کتابخانه چنين منابعي را با توجه به نيازهاي اطلاعاتي و روند پيشرفت فناوري تهيه و در دسترس مراجعان قرار دهد.

6. کتابخانه را از نظر زماني توسعه دهید؛ افزايش ساعت کار و همچنين فراهم آوردن امکانات استفاده از منابع و خدمات کتابخانه از طريق شبکه رايانه و ايجاد وب سايت کتابخانه از جمله ملزومات توسعه خدمات در بعد زمان است.

7. کتابخانه را از نظر مکاني توسعه دهید؛ با استفاده از فناوري جديد و تقدیم خدماتي مانند تحويل مدرک به مراجعان راه دور -بويژه کتابرساني به کسانی که نمي توانند به کتابخانه بیایند- می توان به توسعه خدمات در بعد مکاني کمک کرد.

Advertisements

No comments yet»

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس گوگل

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: