نیک صالحی

Just another WordPress.com weblog

آموزش ریاضی

شايد بسياري از مردم و حتي آموزگاران فكر كنند كه رياضيات هنر محاسبه است و رياضيدانان بايد همه عمرشان را صرف ساختن محاسبات پيچيده رياضي كند. چنين عقيده اي درست نيست. كار رياضيدانان استدلال است و نه محاسبه.

  در حقيقت، ما در آموزش مفاهيم مربوط به رياضي درپي محاسبه كردن نيستيم، بلكه پرورش تفكر منطقي در فراگيران يكي از اهداف مهم است. هدف اصلي اين مجموعه گسترش دادن و علاقه به رياضيات و ايجاد انگيزه است. گروهي تعداد ساعات رياضي را با كم كردن ساير دروس افزايش مي دهند و حال آنكه تجربه نشان داده است كه اين امر در بیشتر کردن دانش شاگرد كافي نیست و لذا استفاده از ساعات ورزش  و كاردستي و …. براي جبران عقب افتادگي بچه ها در درس رياضي خطایي فاحش است.

  راه حل عاقلانه و عملي اين مشكل آن است كه، به جاي تعداد ساعت رياضي، به كيفيت تدريس توجه شود، چونكه رياضيات شيوه تفكر است. رياضيات ما را به داشتن راهبردي در سازماندهي و تجزيه و تركيب داده ها، آن هم نه فقط در محاسبات، مجهز مي كند.

  رياضيات هنري است كه با نظم و سازگاري دروني توصيف مي شود. رياضيات ابزار است و اين همان چيزي است كه رياضيدانان و حتي مردم عادي در زندگي روزمره به كار مي برند.

رياضيات زباني است كه در تعريف دقيق اصطلاحات و نمادها به كار مي رود و ما را در برقراري ارتباط علمي و ساير ارتباطات در زندگي روزمره توانا مي كند.  روشهاي رياضي در تمام زندگي ما نفوذ كرده است.

  رياضيات امروزي فقط زمينه اي براي محاسبه نيست، بلكه سلاحي نيرومند است كه براي تحقيق آمده و بارها و بارها براي تجربه پيشي گرفته است. با وجود اين، جوانان جستجوگر امروزي حداكثر با چنان سطحي از پيشرفت رياضيات سروكار دارند كه در بهترين شرايط مربوط به صد سال پيش است. همين جوانان فردا بايد بتوانند دانشهاي طبيعي و صنعت و اقتصاد را تكامل دهند . همين جوانان امروزي اند كه بايد رازهاي انديشه را بگشايند و به فضاي دور دست كيهاني راه يابند و روندهاي صنعتي را ادامه دهند و روشهاي موثري براي تشخيص بيماريها و درمان آنها پيدا كنند.

براي رسيدن به اين آرمانها چه بايد كرد؟ در درجه نخست بايد ريشه ضعف و افت رياضي را در پايه اول دبيرستان مورد بررسي قرار دهيم. گرچه دوره هاي ما قبل آن نيز مهم است، ولي در اينجا به علل افت تحصيلي در مقطع متوسطه و بخصوص پايه اول اشاره مي كنيم. علل افت رياضي در پايه اول متوسطه:

 1- نامناسب بودن روشهاي آموزشي در درس رياضي واستفاده از روش تدريس ناكارآمد و سنتي.

 2-فقدان شيوه تدريس تمرين و تكرار معلمان رياضي در درس رياضي.

 3- استفاده نکردن از شيوه هاي ديگر در بيان رياضي. بيشتر دبيران رياضي به سخنراني اكتفا می کنند و از شيوه هاي ديگر نظير پرسش و پاسخ سقراطي يا روشهاي همياري استفاده نمي كنند.

 4- استفاده نکردن از وسايل كمك آموزشي.

 5- برگزار نشدن همايشها وجلسات علمي وآموزشي ودوره هاي ضمن خدمت براي دبيران رياضي وآشنايي آنها با شيوه هاي جديد.

 6- فقر اقتصادي ومشكلات خانوادگي و دوستان وهمسالان دانش آموز هم در افت تحصيلي وي نقش موثري دارد.

 7-پايين بودن بنيه علمي دانش آموزان در دوره هاي قبل از دبيرستان

Advertisements

No comments yet»

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس گوگل

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: