نیک صالحی

Just another WordPress.com weblog

می توانید خوش فکر باشید

دوستان خوب من!می دانید که گاهي‌ مشكلاتي‌ سر راهمان قرار مي‌ گيرند و ما را دچار فشارهاي‌ رواني‌ مي ‌كنند.اما نوع‌ برخورد با مشكلات‌ مي ‌تواند سرنوشت ‌ساز باشد.

 موانع‌ و مشكلات‌ قسمتي‌ از زندگي‌ هستند. شادي‌ حقيقي‌ آن‌ زمان‌ نيست‌ كه‌ هيچ‌ مشكلي‌ نداشته‌ باشيم، بلكه‌ شادي‌ وقتي‌ به‌ وجود مي ‌آيد كه‌ نوع‌ رفتار و ارتباط‌ خود را با مشكلات‌ تغيير دهيم.

لازم‌ است‌ مشكلات‌ را به‌ عنوان‌ تلنگري‌ براي‌ هوشيار شدن‌ ببينيم؛ فرصتي‌ براي‌ تمرين‌ صبوري. از اصول‌ اوليه‌ زندگي‌ اين‌ است‌ كه‌ سختي‌ها را بهترين‌ موقعيت‌ براي‌ تمرين‌ خوشرويي‌ بدانيم.

آرامش‌ دروني‌ زماني‌ به‌ دست‌ مي‌آيد كه‌ تضادهاي‌ گريز ناپذير زندگي‌ مانند:

« رنج‌ و لذت، شكست‌ و موفقيت، زندگي‌ و مرگ، ازدواج‌ و جدايي، و غم‌ و خوشحالي‌» را بپذيريم.

 مشكلات‌ مي ‌توانند به‌ ما بياموزند كه‌ بزرگوار و فروتن‌ باشيم؛ به‌ اين‌ شرط‌ كه‌ از مشكلات نترسيم‌ و آنها را فرصتي‌ براي‌ بهتر شدن‌ بدانيم.

بنابراين‌، راه‌ غلبه‌ بر فشارهاي‌ رواني، فرار از مشكلات‌ نيست؛ بلكه‌ پذيرش‌ آنها به‌منزله بخشي‌ از زندگي‌ است.

 اگر ديدگاه‌ خود را تغيير دهيم، مشكلات‌ عاملي‌ براي‌ خلق‌ ‌ زندگي‌ بهتر و رشد يافته‌تر می‌شوند.

 ولي‌ اگر ديدگاهمان‌ اين‌ باشد كه‌ «چرا من؟» بايد فشار روحي‌ بيشتري‌ را تحمل‌ كنيم، که این فشار ما را آزار خواهد داد.

راستي‌ آيا تا به‌ حال‌ فكر كرده‌ايد كه‌ اگر «ميم» مشكلات‌ را برداريم، چه‌ مي‌شود؟! اميد كه‌ در رويدادهاي‌ مشكل‌آفرين، زاويه‌ ديدتان‌ را تغيير دهيد و از خود سؤال‌ كنيد:

اين‌ رويداد حامل‌ چه‌ پيام‌ آموزنده ‌اي‌ است؛ يا من‌ از اين‌ مشكل‌ چه‌ چيزي‌ مي‌ توانم‌ بياموزم.

جمع ‌بندي‌

1. به‌ جاي‌ فكر كردن‌ به‌ وقايع‌ ناگوار احتمالي‌ به‌ رویدادی‌ خوش‌ فكر كنيد. فشار رواني‌ نوعی هيجان‌ است‌ و اين‌ هيجان‌ بايد به‌ فعاليت‌ اختصاصي‌ منتقل‌ شود (مثل‌ تلفن ‌زدن‌ به‌  آشنایان).

2. رويدادهاي‌ اتفاقي‌ و پیش‌بینی ناپذیر را  بپذيريد؛ و قبول‌ كنيد كه‌ كاري‌ از شما ساخته‌ نيست.

3. فشار رواني‌ را ‌ هيجانی‌  كنترل پذیر‌ بدانيد؛ نه‌ چيزي‌ كه‌ از كنترل‌ شما خارج‌ است.

4. از بايدهاي‌ افراطي‌ خود دست‌ برداريد و آنها را تصحيح‌ كنيد.

5. زماني‌ را به‌ تمرين‌ صبوري‌ اختصاص‌ دهيد.

6. ياد بگيريد كه‌ در زمان‌ حال‌ زندگي‌ كنيد و شكاف‌ بين‌ اكنون‌ و آينده‌ را با اضطراب‌ و ترس‌ پر نكنيد.

7. با عيب‌هاي‌ كوچك‌ خود و ديگران‌ بسازيد و بدانيد كه‌ «هيچ‌كس‌ كامل‌ نيست».

8. نگرش‌ خود را نسبت‌ به‌ موقعيت‌هاي‌ تحريك ‌كننده‌ كه‌ شايد اسم‌ آن‌ را مشكل‌ مي‌ گذاريد، تغيير دهيد. مثال:

 مردود شدن‌ فرزند شما در سال‌ تحصيلي. اين‌ وضعيت‌ مي ‌تواند موقعيتي‌ براي‌ پرخاشگري‌ و خشم‌ شما، يا موقعيتي‌ براي‌ نزديك ‌تر شدن‌ به‌ فرزندتان‌ باشد؛ بستگي‌ به‌ نگرش‌ شما به‌ اين‌ وضعيت‌ دارد.

و مهم‌تر از همه اینکه: خدا را در نزدیکی خود احساس کنید

Advertisements

No comments yet»

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: