نیک صالحی

Just another WordPress.com weblog

چرا افت تحصيلی؟!

پدر و مادر عزیز، این مقاله درباره علل افت تحصیلی دانش آموزان اطلاعاتی به شما می دهد:

یکی از اقدام های تربيتي همچون گسترش آموزش پيش دبستاني، بويژه در مناطق محروم يا دو زبانه به صورت يكي از روش هاي مؤثر در موفقيت تحصيلي دانش آموزان است.

دوره پيش دبستاني بر خلاف آنچه بسياري از مردم تصور مي‌كنند دوره اي لوكس يا تجملي نيست؛ اين دوره ها اگر با بهره گيري از مربي های مجرب و باصلاحیت گسترش يابد، مهمترين عامل تضمين كننده پيشرفت تحصيلي و ضامن آينده تحصيلي و حرفه اي فرد است.

توسعه مراكز تربيت معلم، بازنگري و بهبود محتواي آموزشي اوليه و آموزش حین خدمت براي معلمان و مديران براي شناخت بهتر كودك، نيازهاي او و چگونگي برخورد با تفاوت هاي فردي ممکن است در كاهش افت تحصيلي مؤثر باشد.

همچنین، پدر و مادر، يكي از عوامل مؤثر در پيشگيري از افت تحصيلي دانش آموزان هستند. مشاركت پدر و مادر براي نظارت و كمك به موفقيت تحصيلي فرزندان، یکی از شیوه هایی است كه در بسیاری از كشورها از آن بهره می گیرند و در ايران به آن كمتر توجه می شود.

در ايران، با وجود تجربه های مفيدي كه برخي از مدارس در جلب همكاري اوليا داشته اند، در بیشتر مدارس، همه تلاش ها براي جذب حمايت هاي مالي اوليا به كار مي رود و بهره مند شدن مدرسه از مشاركت والدين در برنامه ريزي ‌ها و تصميم گيري هاي آموزشي و پرورشي مدرسه محدود است.

پديده افت تحصيلي در اوائل قرن بيستم به صورت عاملی فردي تلقي مي شد و متأسفانه معلمان و والدين و به طور كلي جامعه، ويژگي هاي شخصيتي و كمبودهاي فردي را سبب شكست تحصيلي مي دانستند و آن‌ را بیشتر، به سبب  تنبلي و كم كاري دانش آموز می دانستند.

اين نوع برخورد با مسئله كه متأسفانه هنوز هم در برخي از مناطق كشورمان نيز دیده می شود، این طور نشان می دهد که تنها دانش‌آموز مسئول مشكلات تحصيلي خود به حساب می آید و به او برچسب می زنند.

در اواسط قرن بیستم، محققان و مربيان بويژه جامعه شناسان عوامل اجتماعي و فرهنگي بخصوص شرايط خانوادگي را مسبب مشكلات تحصيلي دانش آموزان دانستند و انواع الگوها و روش هاي اصلاحي و جبراني به وجود آمد.

مسئولان آموزش و پرورش در كشورهاي صنعتي تلاش كردند با صرف هزينه هاي بسيار و با روش های گوناگون، دانش آموزانی را که در تحصیل  عقب افتاده اند، به نظام مدرسه پيوند می دهند؛ يعني دانش آموز را با انتظارهای مدرسه تطبيق می دهد و كمك می كند تا در مدرسه باقي بماند؛ اگر چه به طور كلي، نتايج مفیدی داشت، اما چندان مثبت نبوده است.

از اواخر قرن بيستم نتايج تحقيقات اجتماعي محققان بر اين نكته تأكيد کرد كه بخش وسیعی از عقب ماندگي هاي تحصيلي دانش آموزان ناشي از عوامل دروني مدرسه است و مدرسه با شرايط، امكانات، نيازها و انتظارهای بخش اعظم دانش آموزان مطابقت ندارد.

مدرسه ابتدايي، بر اساس فرهنگ طبقه متوسط و انتظارهای اين طبقه شكل گرفته است و نيازها و كمبودها و مسائل زندگي بسياري از كودكان آسيب پذير جامعه در برنامه هاي اساسي مدرسه جايي ندارد.

از اين دوره به بعد مسئله لزوم ايجاد تغيير و تحول در مدرسه و تلاش براي سازگار كردن آن با شرايط و نيازهاي كودكان طبقات گوناگون اجتماعي مطرح شده است که به طور جدی، باید به آن توجه گردد و وظیفه پدر و مادر آن است که تا حد امکان، مدرسه ای مطابق با طبقه اجتماعی کودک انتخاب کنند

Advertisements

No comments yet»

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: