نیک صالحی

Just another WordPress.com weblog

چرا ورزش ؟!

تا به حال، بـارها شنیده اید که ورزش کردن برایتان خوب و یـک  جـا نشـسـتن و تلویزیون تماشا کردن برایتان بد است؛ امـا چرا؟ در ایـنجـا مـی خواهیم 9 فایده مهم ورزش کردن را برای شما بازگو کنیم:
1- کمک می کند که بهتر و راحت تر بخوابید.
بتازگی، تحقیقاتی مربوط به ارتباط ورزش کردن با راحت خوابیدن انجام شده و نشان داده است که به طور میانگین 20 تا 30 دقیقه ورزش برای سه تا چهار روز در هفته کمک می کند که خواب راحت تری داشته باشید. البته بهتر است که روزها یا بعد از ظهرها ورزش کنید، نه شبها قبل از خواب؛ چون در این صورت خیلی پرانرژی خواهید شد و بسادگی خوابتان نخواهد برد.

2- دیرتر پیر می شوید و از مرگ نابهنگام هم جلوگیری می کند.
هر چه سنتان بالاتر می رود، ورزش منظم شما را از نظر بدنی متناسب و سالم نگاه می دارد. همچنین، وضعیت پوست و ماهیچه ها و کارایی انعطاف شما را بالاتر خواهد برد و از بسیاری بیماریهای مربوط به پیری از قبیل پوکی استخوان و بیماریهای قلبی جلوگیری خواهد کرد.

3- مفصلها و استخوانها و ماهیچه های شما را سالمتر نگاه خواهد داشت.
در سنین بالا، تراکم استخوانها و انعطاف پذیری مفصلها کمتر خواهد شد. ورزش کردن به طور منظم یکی از راههای بسیار خوب برای کم کردن مشکلات مربوط به ماهیچه ها و مفصلها و استخوانهاست. برنامه ورزشی منظم به شما کمک می کند که قوا و انعطاف پذیری خود را حفظ کنید.

4- دستگاه دفاعی بدنتان را تقویت خواهد کرد.
در نوجوانان و بزرگسالان، ورزش محرکی طبیعی برای سلولهای دفاعی به حساب می آید. در افراد سالخورده، عملکرد سامانه دفاعی خود بخود ضعیف می شود که ممکن است خطر ابتلا به بیماریهای مسری و واگیردار را افزایش دهد؛ اما تمرینات ورزشی منظم و متعادل مثل پیاده روی و دوچرخه سواری ممکن است به طور تقریبی این ضعف دستگاه دفاعی را در بدن کاهش دهد.

5- حافظه را قویتر خواهد کرد.
افرادی که منظم ورزش می کنند حافظه و قدرت تمرکز بهتری دارند. پیاده روی سه روز در هفته به مدت 45 دقیقه برای بالا بردن زیرکی و هوش شما بسیار خوب است. ورزشهای هوازی قسمتهای جلویی و جداره های بالایی مغز را تحریک می کند که به تمرکز مرتبط است.

6- اعتماد به نفس را بالا می برد.
وقتی که تمرینات ورزشی را شروع کنید، بنیه و ماهیچه ها و قدرت بدنیتان را افزایش خواهید داد و از نظر روحی حال بهتری خواهید داشت. این خود بخود باعث می شود که تصویر بهتری از خود داشته باشید و اعتماد به نفستان بالا رود.

7- انرژی و تحمل شما را بالا می برد.
افرادی که به طور مداوم ورزش می کنند انرژی و قدرت بدنی و تحمل بیشتری دارند. مدت کمی بعد از آغاز تمرینات، این انرژی بیشتر را در خود کاملاً حس خواهید کرد.

 8- فشارهای عصبی و افسردگی و اضطراب را کاهش می دهد.
ورزش باعث می شود که اضطراب و تنش شما به پایینترین حد خود برسد. در این حالت، بدن شما بعد از یک یا دو ساعت ورزش اندورفین بیشتری تولید خواهد کرد که اعصاب شما را تسکین می دهد و آسودگی خیالتان را افزایش خواهد داد. فایده دیگر فعالیت بدنی این است که شما را به داشتن برنامه غذایی مناسب تشویق می کند و تغذیه مناسب هم تنش را کاهش می دهد. حتی بعضی تحقیقات نشان داده است که از ورزش می توان به عنوان درمانی برای افسردگی استفاده کرد.          

9- احتمال ابتلا به بسیاری از بیماریها را کاهش می دهد.
بهترین نتیجه تمرینات ورزشی این است که احتمال ابتلا به بسیاری از بیماریهای جدی و کشنده (مثل بیماریهای قلبی، فشار خون بالا، پوکی استخوان، دیابت، چاقی، کلسترول بالا، سرطان سینه ، ایست و حملات قلبی، ورم مفاصل، …) را کاهش می دهد.

Advertisements

No comments yet»

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس گوگل

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: