نیک صالحی

Just another WordPress.com weblog

یک مسئله ساده در ازدواج

جوانان عزیز همان طور که می دانید بسياری از نكات هست كه پس از ازدواج بايد مد نظر داشت و برای رسيدن به حد مطلوب آن تلاش كرد.

به طور قطعی از هر دختر يا پسر جوانی كه سؤال شود، معيار خوشبختی پس از ازدواج را چه می دانند، يكی از معيارهايشان را داشتن تفاهم بیان می کنند.

بسياری تفاهم را شبيه هم بودن و اختلاف نظر نداشتن می پندارند؛ در حالی كه زن و شوهر بايد مكمل هم باشند، نه اين كه مانند هم شوند.

برای دستيابی به تفاهم بايد بتوانيم شرايط يكديگر را درك كنيم و خود را در جای ديگری ببينيم و هم احساس شويم.

چيزی كه هر زوج جوانی بايد بداند اين است كه هيچ رفتاری به خودی خود، سر نمی زند. زن و مرد بايد بتوانند از دريچه چشم هم به مسائل بنگرند، نه اينكه مقابل هم قرار بگيرند.

يكی ديگر از راههای رسيدن به تفاهم، داشتن صبر و شكيبايی و گذشت است؛ اما گذشت و شكيبايی بايد دوطرفه باشد. زیرا گذشت يكطرفه سبب بدتر شدن و تقويت رفتار نامطلوب طرف مقابل می شود.

گذشت منطقی و آگاهانه، گذشتی است كه طرف مقابل از آن اطلاع پيدا كند و خود نيز پشيمان و متنبه (تنيبه، آگاه) شود و در نتيجه، تغيير رفتار ايجاد شود.

هنر گوش دادن

عامل ديگری كه در زندگی زناشويی بسيار اهميت است، ولی كمتر به آن پرداخته می شود؛ هنر گوش دادن و چگونگی سخن گفتن است.

دقت و توجه به صحبت ديگران و مفاهيم آن، به موقع صحبت كردن و سخن مفيد بیان کردن، يكی از عواملی است كه به درك متقابل زوج ها كمك بسزايی می كند.

بايد به صحبت های طرف مقابل به خوبی گوش کرد؛ بخصوص در زمان بحث و گفتگو كه آن نيز زمان مخصوصی دارد. اين امر سبب می شود كه بحث به مشاجره كشيده نشود.

مطلب ديگر با ملاطفت صحبت كردن است؛ زیرا گاهی نحوه و چگونگی سخن گفتن مقدم بر محتوا و به عبارتی «چه گفتن» است.

صداقت

در انتهای اين مبحث به «صداقت» در زندگی زناشويی می پردازيم. بسياری از مردم با نظر يكی از بزرگان موافق اند كه گفته است: ترجيج می دهم از شنيدن حقيقت غمگين شوم تا از شنيدن دروغ خوشحال گردم؛ زیرا صداقت نداشتن سبب می شود همه صحبت های شخص زير سؤال برود و در همه آنها شك و ترديد پدید آيد.

هيچ چيز به اندازه نداشتن صداقت سبب بی اعتمادی در زوج ها نمی شود؛ در عين حال، سبب كينه نيز می گردد و فضای مسمومی را ايجاد می كند.

No comments yet»

بیان دیدگاه