نیک صالحی

Just another WordPress.com weblog

مهارت زندگی دارید؟!

یافته های پژوهشهای دکتر «هادی بهرامی احسان» و  دکتر «حمید پورشریفی» و  «رقیه طایفه تبریزی» نشان می دهد که آموزش کوتاه مدت مهارتهای زندگی در ارتقای بهداشت روانی دانش آموزان دختر مفید است. این پژوهشگران پژوهشی با عنوان «بررسی اثربخشی آموزش کوتاه مدت مهارتهای زندگی» انجام دادند. آنان دو کلاس از دانش آموزان دختر سال اول دبیرستان منطقه 18 تهران (63 نفر) به صورت تصادفی انتخاب و آنان را به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم کردند.
 
دانش آموزان گروه آزمایش به مدت 6 جلسه دوره آموزش مهارتهای ارتباطی و بین شخصی را گذراندند. دانش آموزان گروه گواه در این مدت به فعالیت تحصیلی عادی خود ادامه دادند. قبل و بعد از آموزش مهارتها، از هر دو گروه خواسته شد تا پرسشنامه مقیاس «سنجش مهارتهای اجتماعی» را تکمیل کنند. برای  پاسخدهی به پرسشهای پژوهشی، از آزمون آماری تحلیل واریانس آمیخته استفاده شد.
یافته ها:
  یافته ها نشان می دهد که آموزش سبب شد تا میزان «تکانش وری» دانش آموزان گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه به طور معناداری کاهش یابد؛ این پژوهشگران پیشنهاد کردند که لازم است برای تغییر عوامل تکانشی در محتوای آموزش تغییراتی داده شود. همچنین، آموزش مهارتهای زندگی در ارتقای بهداشت روانی دانش آموزان مؤثر خواهد بود.
   آموزش دختران موضوعی است كه به توجه جدی نیاز دارد. امروزه، با استفاده از برنامه های مختلف مانند آموزش مهارتهای زندگی، آموزش بهداشت روانی، مداخلات بهداشتی مبنی بر مدرسه، درمانهای تخصصی، می توان به كودكان كمك کرد تا زندگی مفیدتر و رضایتمندانه تری داشته باشند. همه كودكان و نوجوانان در زندگی خود با تنشهای شدیدی روبرو می شوند كه بخشی از آنها ناشی از دگرگونی رشد بهنجار است؛ مانند رشد و تغییر هورمونی و همچنین تغییرهای كه در ارتباط با پدر و مادر و اجتماع رخ می دهد. شكست در تحصیل و طرد اجتماعی عواقب و پیامدهای پایایی دارد؛ زیرا شكست در یادگیری مطالب درسی اقبال فرد را در موفقیتهای آینده محدود می كند و این گونه دختران در آینده از جریان اصلی اجتماعی دور می افتند و به عواقبی مانند بیكاری و بیخانمانی یا سایر علایم اختلال در كاركردهای اجتماعی دچار می شوند. در آموزش مهارتهای زندگی، معلم و شاگرد در فرایند پویای یادگیری شركت می كنند. در این یادگیری، از شیوه های مختلفی مثل فعالیت در گروههای كوچك یا گروههای دو تایی، «بارش فكری»، «ایفای نقش»، «بازی و بحث»، «مناظره»، … استفاده می شود.
مهارتهای 10 گانه عبارت است از:
توانایی تصمیم گیری
 توانایی تفكر نقادانه
 توانایی آگاهی از خود
 توانایی حل مسئله
 توانایی برقراری رابطه مؤثر
 توانایی همدلی با دیگران
 توانایی تفكر خلاق
 توانایی برقراری روابط بین فردی سازگارانه
 توانایی مقابله با هیجانها
 توانایی مقابله با فشارهای روانی و تنش

Advertisements

No comments yet»

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: