نیک صالحی

Just another WordPress.com weblog

استاد علی اصغر بهاری

استاد «علی اصغر بهاری» به سال 1284ه ش در عباس آباد تهران متولد شد . پدرش محمد تقی خان  وی را تحت تعليم مستقيم خود قرار داد و به او طرز نواختن كمانچه را آموخت. استاد بهاری پس از چندی در مشهد كلاس موسيقی جهت تعليم می گشايد و بعد از مدتی به تهران می آيد و توسط استاد « روح الله خالقی» به مدرسه موسيقی جهت تعليم دعوت می شود و در هنرستان شروع به همكاری می نمايد .وی با همكاری با مركز حفظ و اشاعه موسيقی ايران ، شاگردان خوبی در زمینه موسیقی سنتی ایران تربيت كرد.

در 100 سال گذشته ورود بسياری از سازهای اروپايی که از امکانات فنی گسترده ای برخوردارند ، برخی از سازهای سنتی مارا در سايه قرار دادند. با ورود این سازها کم کم  «فلوت» جای «نی» را گرفت، «ترومپت» به جای «سرنا» و «کرنا» نشست و «ويولن» جانشين« کمانچه» شد؛ و در اين ميان کمانچه بيش از سازهای ديگر مورد بی مهری قرار گرفت. با ورود ويولن، تقريبا تمامی «کمانچه کشان» به اين ساز تازه وارد، روی آوردند و کمانچه را به کناری نهادند.

استاد بهاری که می ديد روز به روز بر شمار نوازندگان ويولن افزوده می شود و حدود سی چهل سال می شود که کمانچه متروک افتاده است، انديشيد که بهتر است کمانچه را بار دیگر در میان ایرانیان زنده کند؛ به همین جهت نوای زيبای کمانچه استاد بهاری، برای نخستين بار از راديو پخش شد. استاد خود در مورد بازتاب کارش در راديو گفته است: «همان روز اول که من کمانچه زدم، ناگهان برنامه شهرت فوق العاده ای پيدا کرد. حتی خود من تصور آن را نمی کردم که اين ساز فراموش شده، آنقدر طالب داشته باشد. از همه جا به سراغ من آمدند. موسيقی دان هايی هم که قبلا مرا نمی شناختند، با من آشنا شدند و مرا به ادامه کار با کمانچه تشويق کردند… .»

چندی بعد، روح الله خالقی از علی اصغر بهاری خواست که کلاسی برای کمانچه در هنرستان موسیقی دایر کند، و از آن گذشته با ارکستر سازهای ملی به همکاری بپردازد. برخی از شاگردان پيشرفته ويولن، به توصيه خالقی، در کلاس کمانچه بهاری به شاگردی نشستند و بعدها خود به نواختن کمانچه در ارکسترها پرداختند؛ رفته رفته شهرت بهاری فراگيرتر شد و بيشتر مراکز آموزشی موسيقی برای کمانچه او نيز کلاسی بنياد کردند.

علی اصغر بهاری به دعوت مراجع فرهنگی بين المللی سفرهای متعددی به کشورهای آسيايی و اروپايی داشت. او در اين سفرها علاوه بر شرکت در کنسرت های موسيقی ملی، سعی می کرد کمانچه را به عنوان ساز سنتی ایران به جهانیان معرفی کند.

حضور علی اصغر بهاری در جامعه موسيقی ايران گذشته از جاذبه هايی که در اجرای موسيقی سنتی پديد آورد، تاثيری دراز مدت و مستمر نيز در جامعه بر جای نهاد؛ و آن سربرآوردن مجدد کمانچه، ساز سنتی ایرانی از میان سازهای پر زرق و برق غربی است؛ و اينک کمتر گروه سنتی موسيقی را می توان يافت که کمانچه در آن نباشد.

روحش شاد.

Advertisements

۱ دیدگاه»

  aidin wrote @

سلام دوست عزیز این سایتم هستش بهم گفتی بیام اینجا بنویسم.خیلی آقایی ممنونمwww.BIA2MIHAN.com


پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: