نیک صالحی

Just another WordPress.com weblog

برهان غايت شناختى

یکی از راههای اثبات وجود خداوند برهانهای جهانشناختی است. برهان جهانشناختی نیز انواعی دارد که یکی از انواع آن «برهان غایت شناختی» است. اهميت غايت‏شناختى بمراتب بيشتر از «مبدأ شناختى» است. همگان موجود ازلى را به عنوان مبدأ نخستين قبول دارند. بسيار بعيد است كه كسی بینگارد پديده‏اى بدون علت ‏باشد. دانشمندان عالم – چه مادى و چه الهى – در علوم مختلف در پى تبيين پديده‏ها و جستجوى علل آنهایند. آنها هم از راه علت ‏به معلول پى مى‏برند و هم از راه معلول به علت.

اختلاف عمده و اساسى خداباوران با ماديگرایان بر سر علت غايى است. قرآن کریم و احاديث اسلامى مردم را به سوى نظم و حكمت و عنايت ‏سوق داده و رموز و اسرار حكيمانه‏ آفرينش را برهان غايتمندى آفرينش قرار داده‏ است.

قرآن، از زبان خردمندانى كه در آيات خلقت مى‏انديشند و دل را به ياد خدا مشغول مى‏دارند و – در حال قيام و قعود – به او توجه دارند، مى‏گويد:

«ربنا ما خلقت هذا باطلا…»؛ یعنی «پروردگارا، اينها را به باطل نيافريده‏اى‏».

مهم همين است كه انسان حقانيت آفرينش و بازیچه نبودن را ادراك كند و بداند كه بيهودگى در كار خداوند راه ندارد و حكمت و عدالت او اين جهان گسترده را فرا گرفته است

Advertisements

No comments yet»

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: