نیک صالحی

Just another WordPress.com weblog

برهان مبدأ شناختى

برهانهای جهان شناختی متعددی برای اثبات خداوند بیان شده است که دسته ای از آنها مبدأ شناسی است. براى مبدأ شناسی مى‏توان از راه امكان يا حدوث يا حركت‏ يا ماهيت و … به مطلوب رسيد.

حضرت امیرالمؤمنین (ع)، در مورد برهان مبدأ شناسی، می فرمایند: «الدال على قدمه بحدوث خلقه، و بحدوث خلقه على وجوده. (خداوند، به حادث شدن خلق، بر قديم بودن و بر هستى خود راهنمايى كننده است‏».

مخلوق بودن مخلوقات هم دليل است ‏بر قديم و ازلی بودن خداوند و هم دليل است ‏بر وجود او.

اگر او كه خالق مخلوقات است ازلی نباشد، نياز دارد به خالق ديگرى و او نيز به ديگرى محتاج است و تسلسل لازم مى‏آيد. اينجاست كه علت اولى به عنوان موجودى قديم (ازلی) ثابت مى‏شود. پس حدوث (مخلوق بودن) مخلوقات دليل است ‏بر وجود و بر ازليت خداوند و مبدأ هستی.

موجود ازلی ثابت است و موجود مخلوق متغير است. به علاوه، موجود مخلوق ممكن است و موجود قديم (ازلی) واجب است. موجود حادث (خلق شده) مركب از صورت و ماده است  و موجود قديم (ازلی) بسيط (غیر مرکب ) است. موجود حادث (مخلوق) مركب از كمال و نقص و مرکب از وجدان و فقدان و مرکب از وجود و ماهيت است؛ و موجود قديم بالذات ،که ازلی و غیر مخلوق است،از هر گونه تركيبى منزه است.

بدين ترتيب، از عبارت كوتاه امیر المؤمنین (ع) مى‏توان چندين برهان جهان شناختى را استنباط و استخراج كرد

Advertisements

No comments yet»

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: