نیک صالحی

Just another WordPress.com weblog

بزرگترین فلاسفه یونان

وجود دموکراسی در شهر آتن،به ساکنین آن این فرصت را می داد که به گونه ای روشن و واضح مقصود خود را بیان کنند. آتنی ها با استفاده از منطق (استدلال صحیح(، سعی در فهمیدن چگونگی رخدادها داشتند. چنین نگرشی به پدیده های دنیا منجر به پیدایش علم «فلسفه» گردید.  

سوفسطائیان

در قرن پنجم قبل از میلاد، گروهی از یونانیان خود را «سوفسطائی» (معلمان فن خطابه) می نامیدند. آنان این اسم را از کلمه «سوفوس» که در زبان یونانی به معنای دانایی است، گرفته بودند. جوانان اشراف زاده در کلاس های درس معلمان فن خطابه شرکت می کردند تا هنر سخنوری بیاموزند.

سقراط

سقراط (حدود سال های 399 ـ 470 ق . م)،

«پدر علم فلسفه»، با نحوه تدریس سوفسطائیان مخالفت می کرد. سوفسطائیان، به شاگردان خود می آموختند که چگونه در مباحثات، به سوالات مختلف جواب های زیرکانه ای بدهند. سقراط شاگردانش را تشویق می کرد تا در دنیای اطراف خود، جستجو کرده و مطابق با ندای وجدان خود زندگی کنند، حتی اگر این کار، آنها را در جهت مخالف با حکام آتن قرار دهد.

او هیچ اثر مکتوبی از خود بر جای نگذاشت، اما تعدادی از مباحثات وی با ساکنین آتن توسط شاگرد معروفش« افلاطون») 347 ـ 427 ق.م) بطور مکتوب ثبت شده اند.

نوشیدن شوکران

عقاید سقراط که در تضاد با عقاید سران دولت شهر آتن بود، باعث شد که وی را محاکمه کنند. او با اتهام به فساد کشاندن جوانان و خیانت به عقاید سنتی یونان باستان به مرگ محکوم شد، اما با نوشیدن جام شوکران، خودکشی نمود.
افلاطون، شاگرد سقراط، در خانواده ای اشرافی در شهر آتن بدنیا آمد. او می خواست سیاستمدار شود، اما با مشاهده فسادی که در آتن رایج بود از این کار چشم پوشید و آتن را ترک کرد؛ اما بعد از مدتی بازگشت تا اولین دانشگاه یونان را به نام «آکادمی» بنا کند. او تا زمان مرگش (که 80 ساله بود)، در آنجا تدریس می کرد.

مهمترین اثر افلاطون، «رساله جمهوریت» نام دارد، که در آن به شرح حکومت مطلوب خود می پردازد. افلاطون معتقد بود که بهترین شیوه حکومت، «حکومت پادشاهی» است که قدرت و ثبات در آن به همراه دانش یک فیلسوف بکار گرفته شوند.

ارسطو

معروفترین شاگرد افلاطون، «ارسطو» (322ـ 348 ق.م) نام داشت، که در «مقدونیه»، سرزمینی در شمال یونان چشم به جهان گشود. او به آتن آمد و در دانشگاه «آکادمی» افلاطون به تحصیل علم پرداخت. زیست شناسی، موضوع مورد علاقه ارسطو بود. او با مشاهده دقیق جهان و پدیده های آن و طبقه بندی یافته های زمان خود، سعی در فهمیدن الگوها و قوانین بنیادین طبیعت را داشت. «فیلیپ» (336 ـ 382 ق.م)، پادشاه مقدونیه، ، از ارسطو دعوت کرد تا معلم شخصی فرزندش، «اسکندر» (323 ـ 356 ق.م) ، شود. بعدها، اسکندر سرداری بزرگ شد و به «اسکندر کبیر» معروف گشت

 

Advertisements

No comments yet»

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: