نیک صالحی

Just another WordPress.com weblog

برای رفع کمخوابی چه باید خورد ؟

غذایی که می خورید هم در مقدار وزن و سلامت بدن شما مؤثر است و هم  در وضعیت خواب شما اثر دارد. بعضی غذاها باعث ایجاد خواب راحت و بعضی دیگر باعث اختلال در خواب می شود.
غذاهایی که باعث خواب راحت می شود شامل: سبزیجات سبزرنگ و برگی شکل (مثل کاهو و اسفناج و …) که کلروفیل فراوانی دارند، غلات و نانهای سبوسدار، قارچها.
انواع توت و سبزی معطر (مثل ریحان و شوید) برای رفع اختلالات مربوط به خواب مؤثر است.
نوشیدن شیر گرم در موقع خواب مثل دارو باعث خواب راحت می شود. شیر دارای اسیدآمینه تریپتوفان است. تریپتوفان در بدن تبدیل به سروتونین می شود. سروتونین ناقلی عصبی است که باعث ایجاد خواب می شود.
 سایر غذاهای غنی از تریپتوفان (شامل عسل، گوشت بوقلمون، سفیده تخم مرغ، ماهی تن) است که می توان قبل از خواب آنها را مصرف کرد.
موانع خواب:
1- تعدادی از مواد غذایی، به علت داشتن ترکیبات خاص، باعث ایجاد تنش و کاهش میزان خواب می شود که عبارت اند از: قهوه، نوشابه های سیاه رنگ، چای، شکلات کاکائویی، سایر مواد کاکائودار، فلفل سبز، پیاز، الکل، خوردنیهای خیلی چرب و خیلی شیرین پس از غذا، سسهای پرچرب، تنباکو.
2- داروهایی که باعث ایجاد اختلال در خواب می شوند شامل این موارد است: داروهای رژیمی مثل آمفتامین، داروهای ضد افسردگی ، داروهای ضد آسم، داروهای سرماخوردگی دارای پزودوافدرین (مثل داروهای بازکننده بینی)، کاهش دهنده های درد که دارای کافئین است، هورمونهای تیروئیدی، بعضی داروهای فشار خون، استروئیدها، قرصهای خواب آور.
3- غذاهای تند و ادویه دار که باعث ناراحتیهای گوارش یا سوزش معده می شود.
4- غذاهای خیلی شیرین یا خیلی چرب که هضم نمی شوند و باعث نفخ و سایر ناراحتی گوارش می شوند.
5- مصرف الکل هم باعث بروز اختلالات شدیدی در خواب شب می شود.
6- مصرف زیاد غذا در شام، به علت هضم نشدن کامل و ایجاد درد معده، مانع از خواب می شود.
مکملها و ویتامینهای لازم برای ایجاد خواب:
اگر هیچ کدام از روشهای بالا جواب نداد، باید مکملهای ویتامین و سایر مکملهای تجویزی پزشک را مصرف کنید.
1- مصرف کلسیم را افزایش دهید. می توانید مکملهای کلسیم را از داروخانه تهیه کنید؛ ولی حتماً با پزشک خود یا دکتر داروساز داروخانه در این باره مشورت کنید که کدام مکمل بهتر است؟
2- منیزیم نیز باعث خواب راحت می شود که معمولاً در ترکیب مکملهای کلسیمی وجود دارد. منابع غذایی منیزیم شامل سبوس گندم و بادام و مخمر آبجو است.
3- ویتامینهای گروه «ب»، بخصوص «ب 6» و «ب 12»، بسیار مفید و مؤثر است و اغلب برای درمان مرض بیخوابی (
insomnia) مصرف می شود. می توانید شربت «ب – کمپلکس» یا سایر مکملهای گروه «ب» را تحت نظر پزشک مصرف کنید. همچنین، منابع غذایی آنها را نیز بیشتر دریافت کنید که شامل جوانه گندم، موز، تخمه آفتابگردان، ماهی تن، است.

4– مکمل ملاتونین نیز مؤثر است. ملاتونین هورمونی است که از غده صنوبری در بدن ترشح می شود و باعث ایجاد خواب می شود.
5- مکمل هیدروکسی تریپتوفان نیز سرعت ایجاد خواب و مرحله خواب عمیق را افزایش می دهد.
توصیه می کنیم که قبل از مصرف هر کدام از مکملهای یاد شده و حتی مکملهای ویتامینی، حتماً با پزشک خود مشورت کنید؛ ولی باید بگوییم که بهترین روش برای داشتن خوابی راحت در شب روش طبیعی – یعنی مصرف غذاهای توصیه شده – است.

 

Advertisements

No comments yet»

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: