نیک صالحی

Just another WordPress.com weblog

تغذیه 2 نفره

تغذیه خوب یکی از اقدامات بسیار مهم برای داشتن نوزاد سالم است. در طول دوره بارداری، دریافت حدود 300 کالری اضافی در روز برای مادران ضروری است و انتظار می رود که زنی با وزن متوسط افزایش وزنی معادل 11 تا 15 کیلوگرم داشته باشد.
 
کالری اضافی مورد نیاز باید از مواد دارای ارزش غذایی تأمین شود. زن باردار نیازمند برنامه غذایی متعادلی است که دارای پروتئین، میوه، سبزی، غلات کامل، میزان جزئی از قندهای ساده و چربیها، باشد. متخصصان معتقدند که برای مادران تغذیه خوب بسیار مهم است؛ حتی در دوران قبل از بارداری! و  رشد خوب جنین در مادرانی که تغذیه خوبی نداشته اند به مادر صدمه خواهد رساند.
هر زن باردار باید گروههای غذایی مصرفی را افزایش دهد. برنامه غذایی روزانه زنان باردار باید دارای این مواد باشد:
● 6
تا 11 جانشین نان و غلات
● 3
تا 5  جانشین سبزیجات
● 2
تا 4  جانشین میوه جات
● 4
تا 6  جانشین شیر و لبنیات
● 3
تاجانشین گوشت و غذاهای پروتئینی
● 6
تا 8 لیوان آب و حداکثر 1 فنجان قهوه یا هر نوشیدنی کافئین دار دیگر (به جداول موجود در صفحه 810 مراجعه کنید.) 
 
برخی از مواد مغذی فواید ویژه برای مادر و کودک فراهم می آورد. برای مثال، ویتامینهای گروه «ب» اهمیت خاصی دارند. اسید فولیک خطر نقایص مادرزادی در مغز و نخاع (لوله عصبی) را کاهش می دهد. سالانه 2500 نوزاد با نقص لوله عصبی متولد می شوند که معمولترین نوع آن «اسپینابیفیدا»ست که در آن ستون مهره ها بسته نمی شود. اعصابی که پوشش ندارند صدمه می بینند و کودک به درجات مختلفی از فلج و بی اختیاری و گاهی عقب افتادگی ذهنی مبتلا می شود.
 
لوله عصبی در 28 روز اول بارداری تشکیل می شود. با توجه به اینکه نیمی از بارداری ها به صورت ناآگاهانه صورت می پذیرد، ممکن است زمانی که مادر متوجه بارداری خود می شود، برای هرگونه اقدامی در این مورد دیر شده باشد. بنابر این، متخصصان توصیه می کنند که تمامی زنانی که در سنین بارداری قرار دارند باید به صورت روزانه اسیدفولیک دریافت دارند.
 
مطالعات نشان می دهد که اگر تمامی زنان به صورت روزانه اسیدفولیک دریافت کنند، شیوع نقص لوله عصبی به میزان 45% کاهش می یابد. منابع طبیعی اسید فولیک سبزیجات دارای برگ سبز و مغزها و حبوبات و مرکبات است. مصرف کلسیم و آهن در دوران بارداری اهمیت ویژه دارد. دریافت کافی کلسیم به حفظ تراکم استخوانی مادر – در کنار رشد استخوانی کودک – کمک می کند. آهن همچنین به انتقال اکسیژن در خون مادر و نوزاد کمک می کند.
مادرانی که تغذیه کاملا» مناسب ندارند باید تحت نظر پزشک از مکملهای ویتامینی استفاده کنند تا کمبودهای غذایی آنها جبران شود.

 

Advertisements

No comments yet»

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: