نیک صالحی

Just another WordPress.com weblog

چقدر از وظایف شهرداری آگاهید؟

آگاهی از قوانین و وظایف مربوط به شهرداری یکی از لزومات زندگی شهری برای همگان است.

وظایف شهرداری: قانون وظایف شهرداری در سال 1334 تدوین شد و تا کنون تغییرهای زیادی کرده است. بسیاری از وظایف (مانند رسیدگی به نهرهای عمومی و نصب اتیکت های قیمت روی اجناس و ساخت بنگاه های خیریه و تعیین عوارض صادرات و واردات کالا و صدور پروانه کسب و غیره)، بر عهده شهرداری نیست.

اگر شهرداری به وظایف خود عمل نکند، مردم امکان پیگیری آن را از طریق قانونی دارند. امروزه خود شهرداری نیز با ایجاد بخش 137 بر کارمندان خود نظارت می کند و شکایت های مردم را بررسی می کند.

چه وظایفی بر عهده شهرداری است؟

شهرداری وظیفه احداث خیابانها، کوچه ها، میدانها و باغهای عمومی (پارک)، مجاری آب و توسعه معابر را دارد.

شهرداری باید مکان مخصوصی برای تخلیه زباله و نخاله های ساختمانی و مواد رسوبی فاضلابها تعیین کند و مکان آنها را به مردم اطلاع دهد. درباره سد معبر نیز شهرداری باید رسیدگی کند و این موانع را رفع کند. مراقبت در امور بهداشت ساکنان شهر و همکاری با مؤسسه های بهداشتی از دیگر وظایف شهرداری است.

گدایی و تکدی گری نیز مشکلی است که جلوگیری از آن وظیفه شهرداری است.

شهرداری موظف به تهیه آمار مربوط به شهر و احداث گورستانها و غسالخانه ها و وسایل حمل و نقل اموات است. رفع مزاحمت شغلهای پر سر و صدا که بهداشت شهر و آرامش شهروندان را تهدید می کند، بر عهده شهرداری است.

همچنین، نامگذاری معبار و نصب تابلو اعلانات و پاک کردن آگهی های مزاحم برای زیباسازی شهر، از وظایف شهرداری است.

ناگفته نماند که صدور پروانه ساختمانی  مسکونی-تجاری و صنعتی، اخذ عوارض از مشاغل و واحدها در محدوده شهری نیز از وظایف شهرداری هاست.

حال، با توجه به شناخت وظایف مهم شهرداری، شما همشهریان محترم می توانید به پیشبرد اهداف شهرداری کمک کنید.

منبع:

1_ اطلاعات درباره وظایف شهرداری از: قانون شهرداری و خدمات شهری 29/6/85

No comments yet»

بیان دیدگاه