نیک صالحی

Just another WordPress.com weblog

چرا یاد نمی گیرم؟

خانواده های عزیز، همان طوری که در مقاله پیشین گفتیم، ضعف یادگیری کودکان، علل گوناگونی دارد که به آن اشاره شد، حال آن را ادامه می دهیم:

نبود یادگیری به توجه نکردن مربوط می شود که توجه نكردن علل زيادي دارد؛ حال در اينجا به شرح چند علت عمده آن مي پردازيم:

الف) نبودن علاقه و انگيزه كافي

همان طوری که می دانید به طور معمول، اشخاص به چيزي كه بيشتر علاقه داشته باشند،‌ بيشتر توجه مي كند.

يكي از علت هاي بی توجهی (دقت نكردن) نداشتن علاقه لازم است؛ از اين رو، بايد بدانيم كه «چگونه كودكان و نوجوانان را علاقه مند كنيم» كه به آنچه مي خواهيم و بايد ياد بگيرند،‌ توجه كنند.

ب) جالب نبودن محرك

بسياري از مواقع مطلب طوري مطرح مي شود كه توجه را به خود جلب نمي كند؛ يعني با اينكه كودك يا نوجوان مايل به ياد گرفتن است، ‌به علت جالب نبودن موضوع يا اصلا به آن توجه نمي كند يا پس از مدت كمي خسته و بي علاقه مي شود.

براي اينكه چنين اشكالي پيش نيايد: «بايد آموختني ها جالب باشد و توجه و دقت را جلب كند».

ج) وجود موانع و عوامل بازدارنده توجه

گاهی با اينكه مطلب جالب است و يادگيرنده به آن توجه دارد، ولي اين توجه ادامه نمي يابد و پايدار نيست. برای نمونه، صداي تصادف خودروها در خيابان، ‌زنگ تلفن، سر و صداي بچه ها در خانه و يا شنيدن صداي بلند معلم از كلاس مجاور و … براي چند لحظه مانع تمركز حواس به فعاليتي مانند حل مسئله حساب يا حفظ كردن شعر می شود، موجب پرت شدن حواس مي شود؛ يعني يادگيرنده متوجه چيزي مي شود كه به علتي براي آن، از كار قبلي جالب تر است.

گذشته از آن، ممكن است توجه يادگيرنده را مدتي بر هم زند، ‌گاهي با اين اشكال رو به رو مي شويم كه كودك يا نوجواني كه با علاقه مشغول آموختن مطلب يا انجام كاري است؛ به علت قرار گرفتن در وضعيتي تازه، برای نمونه، وارد شدن مهمان، پيدا كردن همبازي جديد در خانه، ديگر به كار قبلي خود كه با علاقه به آن مشغول بود، ادامه نمي دهد.

به جز مواردي كه گفتیم، گاهی كودك يا نوجوان به علت آنچه در درونش مي گذرد،‌ نمي تواند به موضوع يا مطلب آموختني توجه كند.

طبيعي است كودكي كه دل درد و دندان درد دارد يا گرسنه و خسته است و يا نگران وضع سلامتي پدر و مادرش است، نمي تواند به خوبي به آنچه گفته مي شود، توجه و دقت کند.

پس مي بينيم كه بي توجهي يادگيرندگان گاهی به اين علت است كه عوامل (حواس پرتي، درد، نگراني و اضطراب، ‌افسردگي، تخيلات، خستگي، گرسنگي و …) و دقت به آموختن مي شود.

اکنون، وظیفه ما «همدردی با او و کمک به رفع نگرانی وی می شود» تا بتواند دوباره توجه خود را بر روی یادگیری متمرکز کند.

همراه ما باشید

No comments yet»

بیان دیدگاه